نحوه تعیین مدت خدمت سربازی
سردار موسی کمالی مشاور معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت:بررسی‌ها برای کاهش یا افزایش این مدت از سال آینده آغاز شده است.

به گزارش شبکه ایران، سردار موسی کمالی گفت: مدت خدمت سربازی بر اساس چند شاخص خاص تعیین می شود،  برای ایجاد نیروهای مسلح باید دید که چه تعداد آن را مردم و چه تعداد آن را افراد استخدامی تشکیل می دهند. زمانی که تعداد نیروهای مردمی مشخص شد تعداد افراد ذکور را تعیین کرده و معافیتها را از آن کسر می کنیم و با توجه به تعدادی که به دست آمده مدت خدمت سربازی افراد را تعیین می کنیم.
مدیر سابق مشمولان ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با مهر خاطر نشان ساخت:در چند سال اخیر بر اساس ورودی و خروجی افراد ذکور و سایر موارد، زمانی را برای خدمت سربازی تعیین کردیم که مبنای آن 24 ماه است اما در تا پایان سال جاری به 18 ماه کاهش یافته که آن هم بر اساس شرایطی مثل مناطق محروم و تحصیلات افراد کاهش می یابد.
وی افزود: این مدت برای مناطق محروم و تحصیلات مختلف کاهش می یابد و علاوه بر آن برای مشمولان فوق لیسانس به بالا و نخبگان نیز تسهیلاتی از جمله ارائه پروژه به ستاد کل نیروهای مسلح دیده شده که دوره خدمت سربازی آنان را از یک ماه تا یکسال کاهش می دهد. در حال حاضر مدت خدمت سربازی در کشور 18ماه است اما بررسیها برای کاهش یا افزایش این مدت از سال آینده آغاز شده است.
سردار کمالی همچنین در مورد طرح مجلس برای کاهش مدت خدمت سربازی اظهار داشت: مجلس طرحی را مطرح کرد که طی آن مدت خدمت سربازی 24 ماه تعیین شده بود و همچنین مدت زمان مجاز برای تحصیل مشمولان نیز کاهش یافته بود اما این طرح مورد مخالفت شواری نگهبان قرار گرفت و در نهایت با مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح تصویب نشد زیرا درصورت تصویب آن، تعیین مدت سربازی در قالب قانون قرار می گرفت و هر نوع  تغییر در آن مستلزم ارائه طرح به مجلس می شد بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا تعیین این موضوع همچنان جزء اختیارات ستاد کل باشد.